Egy kupacnyi nemes földből is kiváló alkotások születhetnek – ha működésbe lendül a kreatív fantázia, ha megvan a kellő szakértelem, és ha nincs elspórolva a hosszas, kitartó munka. Ha e „képlet” minden eleme a helyén van, akkor olyan alkotás jöhet létre, amellyel nemcsak a gyártó, de a vevő is elégedett. Sápy László keramikus, cserépkályhás mester segítségével betekintést nyerhetünk egy gyönyörű csempekályha születésének folyamatába.
Fiatalkori szobrásztanulmányaim, majd későbbi munkáim az elégedettség mellett hiányérzetet is keltettek bennem. Tárgyaim sorsa felől gondolkodva felötlött bennem: „Vajon e munkákban meddig gyönyörködnek a vevőik?” „Mikor és hogyan válnak meg tőlük?” Tizenöt év alkotói munka után úgy érzem, pályám célba ért: kis szériás kályháim, azok minden csempéje egy-egy kerámiaalkotás, s azok összessége egy kompozíció, amely saját elégedettségem mellett gazdáik örömét is szolgálja. Túl a fűtőalkalmatosság funkcióján egy kályha az otthon meghatározó dísze és még a betérő látogatók körében is népszerű. Fontosnak tartom, hogy küllemük ne legyen unalmas, és ha netán tulajdonosváltásra kerülne a sor, e kályhák akkor se végezzék – összetörve – egy konténerben. A korábbi hiányérzetem megszűnt: úgy érzem immár sikerül, olyan kályhákat készíteni, amelyek generációkat szolgálnak ki.
Kreatív ötlettel indul az alkotás
Kályhacsempéimet öntéses technológiával készítem, a méretpontosság, a homogén szerkezet és a precíz építhetőség miatt. Műhelyemben az elektromos kemencéim mellett csak egy keverőedény van segítségemre, minden más a kézi munka eredménye. Sokszor egy ötlettel, egy kósza éjszakai gondolattal indul az alkotó folyamat, amelyet gyorsan papírra is vetek. Miután fejben összeáll a kályha, megrajzolom, vagy agyagból megmintázom, lévén térben jobban érzékelhető. Esetleg tömörítek vagy nyújtok rajta, mintát teszek rá, vagy veszek vissza és „emésztem”. Ha néhány napig visszanézek rá és jónak találom, indulhat a munka.
Felosztom alkotóelemeire, majd a gyártást átgondolva, elkezdem formázni. Miután elkészítek egy csempemodellt – figyelve a pontos síkokra, élekre, derékszögekre – a merevítő bordákat felhelyezem. Ha körbeforgatva mindenhol szép és pontos, schellakkozással impregnálom a gipsz modellt és elkezdem leosztani. Az első forma lesz a „főforma”, amelybe gumimodell kerül beöntésre és ez lesz a mesterdarab. Így már sokszorosítható az adott elem formaparkja. Igyekszem a kályha alkotóelemeiről úgy formamennyiséget készíteni, hogy négy-ötnapi öntéssel elkészülhessen a kályha.
Öntés: az újabb stáció
Az öntés újabb állomáspontja a gyártásnak, amely a masszakeveréssel kezdődik. Az általam bekevert massza cserépképződése három óra, vizes forma esetén félóra többletidővel alakul ki. Fontos a megfelelő időben történő bontás, hiszen ha forma túlszív, szakadhat az öntött darab.
Miután a forma hátsó felét lebontom, még 1-2 órát hagyom a pihenni, majd palára vagy mészkőlapra kiforgatom. Polcra került termékre még mindig figyelni kell, padló közeli alsó szintre helyezem az első nap, majd követve az időviszonyokat, műhelyem klímáját, napról-napra emelem magasabb szintre elősegítve a szárítást. Egy hét száradási idő elteltével kemencébe kerül a kályhányi nyers csempe.
Az első égetés 950-1000 ˚C -on zajlik – szakmánkban ezt többen zsengélésnek nevezik. Szorosan egymásra vagy egymás mellé pakolhatóak a csempék, akár össze is érhetnek, de vigyázni kell, hogy a kívánt égetési hőmérséklet kiegyenlítődjön a kemencénkben, ezt a hőntartás is segíti. Az elemek nagysága, esetleg nedvessége befolyásolja a felfűtési időt. A kemence visszahűlése két-három nap a kipakolásig.
Az égetett csempéket szórással mázazom a kívánt színre, vigyázva a mázvastagságra, hogy ne okozzon nehézséget a későbbi kollírozás. A kemence kihűlése után elérkeztünk a legizgalmasabb pontig, amikor nyitáskor megpillantjuk annak tartalmát, s a sorok közé bekukucskálva szemrevételezzük, hogy sikerült az égetés. Ha nincsenek szín- vagy mázhibák, jöhet a kollírozás – a színárnyalat szerinti válogatás –, majd soronként beszámozva a csomagolás.
Tervezés, ellenőrzés, felépítés
A helyszín megtekintése, felmérése, égéslevegő, kémény és a statikai biztonság meggyőződése után a szerződött határidőt betartva elkezdjük az építést. Fontos megemlítenem, hogy kályháinkat pontos számításokkal, tervezéssel kivitelezzük, amelyben már segítségünkre van ipartestületünk, a MACSOI méretező programja. A képen illusztrált hengerkályha félbeosztva, egyik felén padjárattal terelgetve a fedésig, másik felét még felezve alakítunk ki két függőleges járatot, így egy ilyen kályhában 4,2 – 4,4 m hosszú járat alkalmazható.
Fedés, tisztítás után fugázással zárjuk az építést. Ekkor történik meg a pillanat, amikor egy új családtaggal örvendeztetjük meg ügyfelünket. Minden pályatársammal egyetértve hiszem, hogy egy kupacnyi nemes földből, sok verítékes munka hozzáadásával olyan szemet gyönyörködtető alkotások születhetnek, amelyek funkciójukat és esztétikai küllemüket tekintve egyaránt felemelő érzést kelthetnek bennünk és ügyfeleinkben.
Írta: Sápy László keramikus, kályhásmester
(A cikk eredeti formájában a MACSOI CserépKályhás c. szakfolyóirat 2016. júniusi számában jelent meg.)